Olandezii de la Damen ies din acţionariatul şantierului naval din Mangalia, după ce s-a aprobat rezilierea contractului de asociere între 2MMS şi Damen Holding B.V, potrivit deciziei luate de Adunarea Generală Extraordinară a Acţionarilor (AGEA) societăţii şantierul Naval 2 Mai.
„Se aprobă, cu 6.264.800 voturi pentru, reprezentând 93,8878% din capitalul social, rezilierea Contractului de asociere încheiat în dată de 09.11.2018 între 2MMS şi Damen Holding B.V. în termenii şi la termenele menţionate în adresa 2MMS nr.748 din 02.10.2024”, se arată în hotărârea publicată pe site-ul BVB. Mai mult, s-a aprobat nominalizarea lui Doru Jianu ca director general al societăţii, care va semna notificarea de reziliere a contractului de asociere încheiat în data de 09.11.2018 între 2MMS şi Damen Holding BV
S-a aprobat ca 19 decembrie anul acesta să fie data de înregistrare, respectiv de identificare a acţionarilor asupra cărora se răsfrâng efectele hotărârilor A.G.E.A.
Olandezii de la Damen au cerut intrarea în insolvenţă a şantierului Damen Mangalia, la şase ani de când au preluat un pachet de 49%. Astfel că pe 19 iunie anul acesta, Tribunalul Constanţa a deschis procedura de insolvenţă a şantierului naval Damen Mangalia. Dosarul pentru deschiderea procedurii de insolvenţă a fost depus în instanţă de Damen Holding B.V, ce figurează pe post de creditor.
Datoriile şantierului se ridicau la un miliard de lei (207 mil. euro), potrivit tabelului preliminar, iar activul la 1,26 mld. lei, conform evidenţelor contabile, potrivit ultimelor date.
Acest „colos”, şantierul naval din Mangalia, dintr-o industrie ce ar trebui să fie considerată strategică pentru România, a adunat pierderi de 582 mil. lei (120 mil. euro) în perioada 2018-2022, potrivit datelor publice. Ultimul an în care şantierul din Mangalia a raportat profit este 2017, când a obţinut 158 mil. lei, la afaceri de 988 mil. lei (200 mil. euro) şi când avea aproape 2.000 de angajaţi.
Tranzacţia pentru preluarea şantierului naval Mangalia s-a finalizat în 20 iulie 2018, iar olandezii de la Damen Shipyards Group au preluat pachetul majoritar de la coreenii de la Daewoo şi au cesionat 2% statului român, astfel încât Ministerul Economiei, prin şantierul Naval 2 Mai Mangalia SA, a ajuns să controleze un pachet de 51%.