Cel mai recent avertisment emis de experții în securitate cibernetică provine din Spania, unde Institutul Național de Securitate Cibernetică (INCIBE) are rolul de a detecta și de a alerta populația cu privire la noile campanii frauduloase care afectează țara. Aceștia au identificat un nou tip de atac pe care l-au denumit înșelătoria cu hamburger, care deja a afectat un număr semnificativ de utilizatori spanioli. Conform informațiilor de pe site-ul lor, un tată a raportat că fiul său a devenit victima acestei escrocherii. Aceasta este deosebită deoarece nu necesită accesarea sau descărcarea vreunui link sau document pentru a cădea în capcana ei.
Se pare că victima a primit un mesaj SMS de la un număr necunoscut, în care era informat despre mai multe opțiuni de cadouri de la o cunoscută franciză de hamburgeri, pe care o vizitase anterior. Tânărul a fost invitat să aleagă între diferite variante de cadouri, trebuind doar să răspundă la mesaj cu opțiunea dorită: A, B sau C. Și așa a și procedat, dar așa a început înșelătoria.
Abia la sfârșitul lunii, când părinții au primit factura de telefon, au observat că ceva nu era în regulă. După ce au analizat detaliile facturii, au realizat că de pe telefonul fiului lor au fost trimise, în decurs de câteva minute, 120 de mesaje către numere internaționale. Drept urmare, suma facturii a crescut considerabil. Tânărul nu a descărcat nimic și nu a întreprins alte acțiuni, dar a fost abonat fără voia lui la un serviciu premium de mesagerie internațională. Deși nu au pierdut mii de euro, acea factură a fost probabil cea mai mare sumă pe care au avut-o vreodată la telefonul mobil.
Recomandări de urmat, conform INCIBE
Contactați furnizorul de servicii de telefonie pentru a anula orice abonament la servicii SMS premium și internaționale.Dacă răspunsul primit de la compania de telefonie nu este satisfăcător, apelați la Biroul de servicii pentru clienți în domeniul telecomunicațiilor.Realizați o scanare completă a dispozitivului cu un program antivirus, în cazul în care acesta ar putea fi infectat.Verificați toate aplicațiile instalate pe dispozitiv și dezinstalați-le pe cele pe care nu le cunoașteți.Revizuiți permisiunile acordate aplicațiilor de pe telefonul dvs. și eliminați accesul pentru cele care par neobișnuite sau excesive.Colectați toate dovezile disponibile.Depuneți o plângere la autoritățile competente (Poliția Națională, Garda Civilă sau Poliția regională, dacă există în zona dvs.).Faceți o reclamație la banca dvs., inclusiv o copie a plângerii, conform eleconomista.es.