Avertisment de atac de păsări emis cu puțin înainte de accident
Turnul de control al traficului aerian din Muan a emis un avertisment despre prezența păsărilor în zonă cu puțin timp înainte de prăbușire. Potrivit unui oficial din cadrul departamentului sud-coreean de transport, pilotul a raportat că aeronava a suferit un atac de păsări și a declarat starea de urgență (“mayday”). Totuși, experții aviației sunt sceptici cu privire la faptul că o simplă coliziune cu o pasăre ar fi putut cauza un asemenea dezastru.
Dr. Sonya Brown, expert în proiectare aerospațială la Universitatea New South Wales, susține că aeronavele moderne sunt proiectate pentru a face față unor astfel de incidente. „Loviturile de păsări sunt frecvente și luate în considerare încă din faza de proiectare. Un Boeing 737, de exemplu, poate zbura cu un singur motor, iar trenul de aterizare are sisteme de redundanță”, explică aceasta.
Filmările accidentului arată cum avionul aterizează cu viteză mare, pe burtă, și lovește un zid de beton la capătul pistei, ceea ce a declanșat incendiul. Profesorul Doug Drury, specialist în aviație, remarcă viteza neobișnuit de mare la aterizare: „Pentru o aterizare pe burtă, avionul ar trebui să fie încetinit. Faptul că a coborât cu multă putere ridică multe semne de întrebare”.
Critici asupra infrastructurii aeroportului
Un alt aspect controversat este prezența unui zid de beton la capătul pistei, contrar standardelor internaționale de siguranță aviatică. Kim Kwang-il, fost pilot și profesor de științe aeronautice, a declarat: „Un astfel de obstacol solid este inacceptabil. Majoritatea pasagerilor au murit din cauza impactului cu acest zid”.
Guvernul sud-coreean a ordonat inspecții urgente la toate companiile aeriene din țară, precum și verificarea flotei Boeing 737-800. Președintele interimar, Choi Sang-mok, a cerut o revizuire completă a sistemului de siguranță pentru a preveni incidente similare.
Din cei 181 de pasageri, doar doi au supraviețuit: un bărbat și o femeie, membri ai echipajului. Bărbatul, tratat pentru fracturi severe, a declarat medicilor că „s-a trezit salvat”. Identificarea victimelor continuă, iar 141 de persoane au fost recunoscute prin teste ADN și amprente digitale.
Responsabilitatea companiei Jeju Air
Directorul general al Jeju Air, Kim E-bae, și-a asumat responsabilitatea pentru accident, deși compania a declarat că aeronava nu prezenta probleme mecanice la ultimele verificări. „Vom sprijini familiile victimelor și așteptăm rezultatele investigațiilor”, a spus acesta.
Tragedia Jeju Air rămâne unul dintre cele mai grave accidente aviatice din istoria Coreei de Sud, iar ancheta continuă să aducă în prim-plan deficiențe sistemice și probleme de infrastructură.